فرانسوی‌ها علاوه بر مد و فشن، در طرز تهیه برخی غذاها و البته سس پیشگام بوده‌اند. «سس» هم یک کلمه فرانسوی است و در اصل به معنی « لذت بردن از اشتها آور کردن غذا» است. بافت انواع سس ها و میزان غلظت آنها هم بسته به موادی که در تهیه آنها به کار می‌رود، متفاوت است. انواع سس سالاد و سس غذا معمولا برای به ارمغان آوردن یک طعم جدید و جذاب، تهیه می‌شوند و هر کدام از آنها علاوه بر طعم و بوی جدید، غذا را قابل هضم‌تر خواهند کرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان‌های گذشته از سس به عنوان یک محافظ غذایی هم استفاده می‌شد. به این ترتیب که به علت نبود دستگاه‌های خنک کننده‌ مثل یخچال و فریزر، برای نگهداری طولانی مدت از گوشت، مرغ، ماهی و …، سس را به عنوان یک لایه محافظ روی آن می‌ریختند تا از آلودگی و فساد دور بماند.
گفته می شود رومی ها ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از سس استفاده کرده‌اند و در آن زمان به سس «رابرت» گفته می‌شده است. در طرز تهیه این سس‌های قدیمی هم آنها هم معمولا از آرد و روغن استفاده می کرده‌اند.
خالی از لطف نیست که بدانید ۵ سس، پایه اصلی سس های امروزی در کل دنیا را تشکیل می‌دهند: سس مایونز، سس بشامل (سس سفید)، سس ولوته، سس برونه و سس بلونته. به این سس‌ها «سس‌های مادر» گفته می‌شود و قدمت مایونز و سس سفید به ۲۰۰ سال پیش و سه تای دیگر به قرن ۱۸ میلادی می‌رسد.
امروزه این سس‌ها به عنوان پایه بسیاری از سس‌های دیگر به کار می‌روند. یعنی به مواد مورد استفاده در دستور تهیه آنها، موادی اضافه یا کم می‌کنند و طعم جدیدی را پدید می‌آورند. برای اطلاعات بیشتر از قدمت و سرگذشت سس‌ها، روی لینک مقاله تاریخچه انواع سس و چاشنی بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *